3 časté 😱 chyby, ktoré urobíte, keď navrhujete web „podomácky“
10. apríla 2022 david

Kedysi som vlastnil BMWčko. Nebolo veľmi bezpečné, sem-tam bol problém s dverami a dosť žralo – ale mal som ho rád. Na krátke trasy som sa s ním odvážil, na dlhšie tiež (pod dlhšími myslím do 50 km). Bolo na figu, ale miloval som ho. Bol to taký môj veterán.

Pred nejakým časom som však urobil životný krok a kúpil som si auto, na ktoré sa dá – aspoň v rámci možností – spoľahnúť a ktoré ma bezpečne odvezie do práce (v zime je tých 800 metrov predsa len o dosť dlhších než v lete).

Ešte stále čakáte, kedy konečne začnem o weboch, čo?

Web (ne)má byť záležitosťou emócií

Situáciu s autom som použil na ilustráciu dvoch prístupov – rozhodovanie na základe emócií vs. racionálny prístup. Aj staré auto vám môže nostalgicky robiť radosť, aj keď sú s ním v podstate iba starosti. Problém nastane, ak takto premýšľate aj v biznis oblasti – napríklad o webe pre svoju firmu.

Pomerne často sa stretávam s predstavou, že navrhnúť kvalitný web alebo eshop je predovšetkým umelecká záležitosť – vedieť zaujímavo namiešať farby, vybrať si na klikanie pekné gombíky, nejaký „fancy“ font a obrázky a nech sa to hýbe. Toto ale nie je správna predstava o mieste, ktorého úlohou je zarábať peniaze.

Staviam showroom a už viem, akej bude farby

Predstavte si web ako online alternatívu kamennej predajne. To posledné, čo chcete (a niekedy aj vládzete) riešiť, je farba fasády. 🧱 V skutočnosti vás oveľa viac zaujíma dizajn vstupnej haly pre zákazníkov, umiestnenie produktov, riešenie skladu a podobné veci. Webdizajnér spolu s programátorom sú v tomto procese oveľa viac architekti než maliari.

Možno namietnete: „Ale veď nakupovanie je o emóciách.“ To určite áno – zo strany zákazníkov. 🛒 Aby však mali zákazníci z nakupovania skutočný zážitok, na druhej strane vždy stojí niekto, kto robí premyslené rozhodnutia a pripravuje im presný koktejl skúseností. Web je totiž (podobne ako aj iné oblasti) oveľa viac veda než umenie.

Ak aj vám pri pohľade na nejaký web napadlo, že by ste si to dokázali navrhnúť rovnako dobre, poďme si spolu prezrieť najčastejšie pasce, do ktorých sa môžete chytiť pri riešení „podomácky“.

Spísal som pár najčastejších chýb, ktoré spôsobujú, že web, hoci je moderný, bliká a vie urobiť kávu, na konci dňa nepredáva a nezarába.

1. Responzivita: zobrazuje sa web správne na rôznych zariadeniach?

Viete, čo je Bias?

Obec vo Francúzsku.

Áno, aj to, ale to teraz nemyslím. Bias v psychológii znamená opakujúcu sa chybu v myslení. A jednou z najväčších chýb v myslení pri webdizajne je to, že dizajnér má obrovský krásny 27-palcový monitor, na ktorom vyrába grafiku pre mobily, ktoré majú 5 centimetrov na šírku. 📱

zdá sa, že responzivita veľký rozdiel nespraví… ale spraví

To, čo navrhnete na veľkom monitore ako skvelé tlačidlo s vytieňovaným fontom, sa po otvorení v mobile zmení na maličkú škvrnku o veľkosti 3 milimetrov. Väčšina ľudí, ktorí sa webdizajnu nevenujú profesionálne, si predstavuje stránku tak, ako ju vidíte na displeji notebooku. Analytické dáta však hovoria jasnou rečou: 80 % až 85 % ľudí si web prezerá z mobilu.

A celá tá námaha je kde?

Takže nezabudnite: web na desktope sice vyzerá skvelo, ale čo mobil, tablet, iný prehliadač ako Chrome? Ľudia v dnešnej dobe prezerajú webové stránky na mnohých a rôznych zariadeniach a s tým súvisí aj responzivita, pretože má každé zariadenie svoj daný rozmer obrazovky.

Responzivita je najzákladnejším prvkom webu, ktorý nemôže byť opomenutý. ☝️

2. Technické nedostatky: keď načítanie stránky trvá dlhšie než medzibankový prevod výplaty

Toto všetci poznáme. Vieme, ako by sme sa cítili, keby vstup do obchodu cez otáčacie dvere trval 30 sekúnd. A keď sa to deje na webe, prstom ukazujeme na programátora.

Pravda však pri tom môže byť niekde úplne inde – v rukách dizajnéra. Ak totiž do návrhu zapracuje náročné interaktívne fintičky, ktoré znamenajú zložité skripty, naťahovanie HD videa na hlavnú stránku a podobné chuťovky, tak sa nemôžme čudovať slzám v jeho (od monitora vysušených) očiach. 👁

Aj technické parametre webu teda do značnej miery závisia od webdizajnéra. Ten musí premýšľať nad tým, akú interaktivitu si môže dovoliť, aby jej výsledkom nebol úbohý používateľský zážitok. Slajdre, formuláre, ale aj tlačidlá pre rýchle nahodenie produktu do košíka – kto má to všetko nosiť v hlave?

ešte chvíľku vydržte, už to bude

Programátor a dizajnér. Preto si musíte byť istí, že sú to ľudia, ktorí nejdú iba podľa toho, ako to cítia, ale aj podľa toho, čo má web vo výsledku dokázať.

3. UX: fakt krásny e-shop, len netuším, kde nájdem produkty

Na začiatku tvorby webu alebo eshopu treba mať jasno predovšetkým v tom, čo je jeho cieľom. Navrhnúť pekný trojposchodový dom je jednoduché, ale keď ho postavíte a zistíte, že ste neurobili miesto pre schodisko, ste tam, kde ste nechceli byť. UX (user experience, alebo používateľská skúsenosť) je časť online marketingu, ktorá sa stará o to, aby zákazník našiel v (online) obchode presne to, čo hľadá a aby jeho cesta k nákupu bola čo najjednoduchšia.

A veruže by ste sa čudovali, aké dôležité je mať dobre zmáknutú nákupnú cestu zákazníka. Na eshop totiž nestačí zavesiť produkty a košík, do ktorého môžu veci nahádzať. Je tu množstvo ďalších otázok: ako budú produkty rozdelené; kde bude tlačidlo pre „košík“; ako prebiehajú postupné kroky, keď ste si vybrali produkty a chcete ich objednať; vyplní človek najprv údaje, alebo mu ukážete najprv cenu – v ktorom kroku si človek môže vybrať dopravu?

Skrátka more vecí.

A to nehovoríme o CTA tlačidlách a podobných fintách – ich tvar, farba a celková viditeľnosť sú podstatné. Ozaj, a počuli ste už o rozptyľujúcich tlačidlách? To sú tie, ktoré vám uprostred nákupného procesu povedia „Prečítajte si o nás viac“ a namiesto tlačidla „Objednať s povinnosťou platby“ hodia zákazníka do blogu. Také veci tam nechcete.

Namiesto záveru…

Tento článok som napísal, aby som vám ukázal, s akým vecami sa zaoberá webdizajnér a programátor a prečo sa oplatí dôverovať takejto zohratej dvojici, keď chcete web, ktorý bude predávať. Pretože čím lepšie funguje dôvera medzi špecialistami a klientom, tým rýchlejšie (a lacnejšie) všetko prebehne.

Máme to odskúšané. 👌