Piliere Bricks-u? Tieto 3 veci rozvíjame v tíme a hľadáme na pohovore
11. októbra 2023 peter

V poslednom čase pohovorujeme dosť často. Ale nesťažujem sa, práve naopak. Agentúra rastie a do tímu tak zavše potrebujeme nejakého nového človiečika: raz tu, raz inam. Na Slovensku, v Česku, pre nových klientov aj pre tých interných…

A keď je tých pohovorov počas niekoľkých dní viac, začnete si všímať veci, ktoré ste predtým nevideli.

Napríklad som si začal všímať, ako postupujeme pri prijímaní nového kolegu na konkrétnu pozíciu. Párkrát sme sa už totiž popálili, ale väčšinou sme mali šťastnú ruku. A tak si zrazu uprostred pohovoru hovorím (potichu, samozrejme): „Ako to robíme, že ja aj Miro (majiteľ) máme takmer rovnaký feeling pri konkrétnom človeku? Ako to, že obaja vieme, že tento nám sedí najlepšie?

Nedalo mi to pokoj a svoje postrehy som si spísal na papierik. Vzišiel z toho zaujímavý trojuholník vlastností, ktoré by mal mať človek, ktorý chce u nás pracovať a žiť. Ale nielen to! Vďaka tejto čarbanici som zároveň lepšie pomenoval, ktoré vlastnosti a schopnosti chceme v tíme rozvíjať. Niektoré sa nám darí rozvíjať veľmi dobre, v iných si potrebujeme vytvoriť nové príležitosti.

Ak teda vediete tím a hľadáte správne kritériá pre výber človeka, ktorý vám firmu nezlikviduje, ale bude prínosom (alebo ak nám chcete jednoducho poslať CV-čko 🤷🏻‍♂️), tu je naše pozbierané know-how.

Takže ten trojuholník…

…vyzerá asi takto. Tri naše spomínané piliere sú: POSTOJE, ZRUČNOSTI a KOMPETENCIE. Zoradil som ich od tých najdôležitejších po tie nedôležité menej dôležité.

Tento trojuholník slúži ako isté vodítko, pretože jednoducho pomenúva veci, podľa ktorých sme sa rozhodovali aj doteraz, aj keď sme ich nemali zakreslené. A vždy, keď sme šli podľa nich, vybrali sme dobre. 👌

Tak čo, začneme?

1. Postoje

Prvým a najdôležitejším pilierom sú postoje.

„Postoje?! Čo majú postoje spoločné s marketingom a reklamou?“

Všetko! Každá úloha, ktorú zadávame, každý projekt, na ktorom pracujeme a každý klient, s ktorým komunikujeme, totiž skôr či neskôr narazí na postoje niekoho z nás: „Ako budem riešiť túto situáciu?“. Toto nastavenie potom ovplyvňuje všetko, čo človek robí. Či je optimistický, ak sa objavia problémy (ktorých nikdy nie je málo); či sa snaží nájsť riešenie, ak sa objaví problém; či komunikuje s ľuďmi milo…

Človek môže mať totiž naučenú milú komunikáciu, ale ak nie je skutočne vnútorne presvedčený o tom, že aj k nepríjemne komunikujúcemu klientovi sa treba správať slušne, keď ma nevidí, onedlho táto „hniloba“ nakazí celý tím.

Takisto platí, že ak sa taký kolega neustále sťažuje na situáciu na pracovisku, aj pre ostatných ľudí môže byť zrazu práca o poznanie náročnejšia – nepohodu pritom prináša jediný človek. John Maxwell, jeden z najznámejších autorov v oblasti vedenia tímov a firiem, to pomenoval trefne: „Jediná vec, ktorá sa v podniku šíri rýchlejšie než dobré postoje, sú zlé postoje.“

Aké postoje hľadáme pri nových ľuďoch na pohovore my?

Pátrame predovšetkým po optimizme. Vyberáme si totiž kolegu, s ktorým budeme tráviť väčšinu dňa. A ak sa taký človek rozhodne, že bude celý deň či týždeň „odurený“ (milujem slovenčinu! 👌), je to to isté ako pracovať za stolom vonku v daždi. Dá sa to, ale príjemné to zďaleka nie je.

Preto sa snažíme nájsť parťáka, s ktorým bude práca príjemná aj počas náročnejších období, keď treba potiahnuť a stresu je akosi viac (vianočné či veľkonočné kampane, Back to school a iné).

Tiež hľadáme proaktivitu. Každému človeku, ktorý sa k nám chystá nastúpiť, zdôrazňujem, že kolegovia si ho zapíšu počas prvých dvoch-troch dní podľa toho, či je aktívny a či ho zaujímajú veci, ktoré robí, alebo je apatický a urobí iba to, čo musí.

Keď vám totiž v piatok poobede klient zavolá s tým, že akútne potrebuje nahodiť dôležitú vec, je veľký rozdiel, či máte okolo seba kolegov, ktorí sú okamžite pripravení pomôcť vám, alebo vás hodia cez palubu, lebo oni už majú takmer po robote.

A samozrejme: Zmysel pre humor musí byť! Nejde o to, aby to bol človek, ktorý od rána do večera vymýšľa vtipy (na to sme tu my!). Skôr ide o to, aby sa sem-tam vedel zasmiať aj sám na sebe. Tí najlepší sa nikdy neberú príliš vážne a s pribúdajúcim časom je náš humor čoraz intenzívnejší, sem-tam aj pichľavejší, ale rozhodne priateľskejší.

Keď sa nám zdá, že sme objavili optimistického, proaktívneho človeka, ktorý sa neberie príliš vážne, už máme takmer vyhraté. 🎰

2. Zručnosti

Zručnosti sa týkajú predovšetkým štýlu, akým človek pracuje. Patrí medzi ne schopnosť pracovať v tíme, komunikačné zručnosti, spôsob riešenia problémov, hľadanie alternatív či schopnosť riešiť konflikt.

Zručnosti sú zaujímavé tým, že ich uplatníte kdekoľvek. Ak ste komunikatívny človek, dvere už máte napoly otvorené v podstate do akejkoľvek práce. Ak vám chýbajú, pravdepodobne prepadnete už prvým pohovorovým sitom. Ktoré zručnosti sú najdôležitejšie pre nás?

Po akých zručnostiach pátrame?

Komunikačné zručnosti sú TOP! Nie je nič horšie ako marketér, ktorý sa bojí vziať telefón a zavolať kolegovi alebo klientovi. Ak sa zasekne komunikácia, všetko začne smerovať k rozpadu. Základom pre prácu v agentúre je preto zásada: „Nebojím sa telefónu!“. Samozrejme, platí to aj o mailoch.

Ak však kolega dokáže vyriešiť úlohu za tri minúty jednoduchým telefonátom a namiesto toho sa rozhodne napísať mail a čakať dva dni na odpoveď, je to pre mňa signál, že potrebujeme pracovať na jeho „komunikačnej odvahe.“

S komunikáciou sa spája aj tímová spolupráca. Ide o schopnosť fungovať v tíme a dosahovať s ním výsledky. Social media manager môže byť multitalentovaný čávo svetovej úrovne, ale k tomu, aby na 100 % zvládol všetko, čo sa s jeho prácou spája, potrebuje grafika, PPC špecialistu, analytika aj niekoho, kto prejde jeho výstupy, aby v nich neboli chyby. Schopnosť komunikovať v tíme je alfa aj omega celého agentúrneho úspechu.

Problem solving je úžasná vlastnosť, ktorá odbremeňuje každého vedúceho či manažéra a pracovníkovi zabezpečuje relatívne rýchly kariérny postup (a miesto v srdiečku ❤️). Spočíva v tom, že ak zamestnanec narazí na problém, namiesto toho, aby poslal tímlídrovi mail, že „niečo nefunguje“ (a potom to týždeň nechal ležať, až kým si na to niekto nenájde čas a nevyrieši to tromi ľahko vygoogliteľnými klikmi), začne raadšej sám od seba hľadať riešenie. A vo veľkej väčšine prípadov ho aj nájde. Och, ako ja takých ľudí milujem! 🖤

Riešenie problémov je do istej miery aj otázkou postojov. Je to o tom, že verím, že to dokážem vyriešiť, odbremeniť ostatných a opäť sa niečo naučím.

A my si také veci, brácho, všímame!

3. Kompetencie

Posledným (ale stále veľmi dôležitým) pilierom a faktorom, podľa ktorého si vyberáme človeka, sú jeho kompetencie. Ide o schopnosti priamo alebo nepriamo potrebné pre výkon konkrétnej činnosti. Zrejme. Je to tak? Odpoviem vám ako Vlado Voštinár: „Áno, aj!“ ☝️

Samozrejme, ak potenciálny nový social media manager má primárne kompetencie, teda ak už pracoval s Business Manager, ak vie, ako boostovať, kde sa udeľujú prístupy do účtu iným ľuďom a podobné chuťovky, predstavuje to pre neho výhodu. Vysoká škola v oblasti marketingu a reklamy nie je vždy automatickou výhrou, ale určite v CVčku neublíži.

Rovnako tak sa nám páči, keď niekto príde a povie, že chce pracovať v reklamnej agentúre a medzičasom si stihol urobiť napríklad certifikát Digitálna garáž. Ak to nestihol, bude to jedna z jeho prvých úloh v práci. 😉

Na druhej strane, po svete chodí veľmi veľa talentovaných ľudí, ktorí ešte nestihli dostať šancu v inej reklamnej agentúre. Odpísať ich iba kvôli tomu, že skvelú kariéru ešte nemajú za sebou ale pred sebou, by bola škoda pre nich aj pre nás.

Preto si pri pohovoroch všímame aj sekundárne kompetencie. Jednou z nich je napríklad to, čo človek stihol vo voľnom čase. Pomáhal v nejakom projekte alebo v neziskovke? Sám čosi založil alebo viedol? Super! Vytvoril sebe alebo niekomu web vo WordPress-e? Sem s tým!

Založil vlastné podnikanie? Kokos, o tom chceme vedieť viac! 👂 Skrachovalo? Ešte lepšie! Na chybách sa človek určite naučí brutálne veľa.

Sami sa stále učíme, ako to robiť správne

Na záver sa pýta dodať ešte jednu vec: nikto nie je dokonalý, a my už vôbec nie. Ak vás tento zoznam vystrašil, tak verte tomu, že aj mňa. 😱 Sám na sebe vidím medzery v kompetenciách a zručnostiach a niekedy aj v postojoch. Musíme na nich pracovať. Aj ja, aj každý z mojich kolegov.

Ale toto je na práci v tíme najzábavnejšie: pomôcť ostatným byť lepším v každom ohľade. Vo svojej profesii, v medziľudských vzťahoch a možno aj v pohľadoch na život.

A čo ty?

Ak si čírou náhodou zistil, že toto je aj tvoja šálka kávy a chcel by si s nami sedieť v jednom kancli, sleduj naše pracovné ponuky. Vždy sa môže objaviť niečo zaujímavé. A ak by nie, tak sa vydaj ťažšou cestou a pošli nám CVčko s mailom, prečo ťa musíme mať. A možno to vyjde. 😉