Teplická cesta 2, Poprad
Priemyselný obvod – Západ
S grafikmi je to ako s kľúčmi od dverí. Máš ich milión, ale až ten posledný, ktorého skúsiš, zapadne. 🤷🏻♂️ Tento blog som začal písať tak trochu ako rozlúčku a poďakovanie (a tak trochu ako inzerát, takže čítajte do konca.) 😉
Čoskoro od nás totiž odchádza naša grafik/dizajnérka Baška, a pri tej príležitosti sa človek v živote zastaví a uvedomí si, aké ťažké je dnes nájsť dobrého grafika.
Okej, tak možno nie každý človek, ale minimálne ten, kto potrebuje vyplniť dieru v tíme – napríklad ja. Spísal som preto pár riadkov pre potenciálnych uchádzačov, ale aj pre klientov a ďalších ľudí, ktorí budú hľadať fakt kvalitného grafika a nevedia, čo by mal taký borec vedieť, ovládať a zvládať.
Pretože ADOBE balík ani zďaleka nie je všetko, čo bude potrebovať. ☝️
Počas svojej krátkej kariéry som okolo seba zažil pozoruhodné množstvo grafikov. A mnohí z nich si vizuálnu tvorbu predstavovali ako lukostreľbu. Klient mi ukáže, kde je cieľ a ja to skúsim trafiť „na šupu“. Keď nevyjde, strelím zas. A zas a zas. Týmto štýlom sa však často stáva, že grafik netrafí zadanie, ale iné veci – napríklad klientovu trpezlivosť alebo tímlídrovu trpezlivosť.
A tí najväčší borci sem-tam zastrelili aj vlastnú kariéru.
TURBO grafik je futbalista ⚽️ (prirovnanie k futbalu sa počas MS v Katare priam núka). Rozumie tomu, že víťazstvo spočíva vo veľkom množstve dobre mierených prihrávok medzi grafikom, account managerom a klientom. A na to, aby sa tieto prihrávky mohli realizovať, musí mať grafik základné komunikačné zručnosti, aby si vedel veci s klientom oťuknúť. Keď sa grafik bojí, že klient bude počuť jeho hlas, to sa potom veľa prihrávok nedočkáte.
Okrem toho však grafik potrebuje aj istú pokoru nechať si hovoriť do svojej predstavy o výsledku. Samozrejme, stále je to on, koho úlohou je dotiahnuť veci do úspešného konca a nemôže nechať klienta urobiť zmeny, ktoré idú proti výsledku. Dôležité je, aby grafik rozumel tomu, že na konci by mali byť spokojní (viac-menej) všetci.
Toto je záležitosť kompetencií aj skúseností. Nikto vzdelaný z Adobe neba nespadol, dôležité však je, že aj ten, ktorý začínal s plagátmi alebo príspevkami na Instagram, by sa mal neskôr posúvať a rozširovať svoje kompetencie tak, aby dokázal vypracovávať komplexnejšie zadania. Každý začínal so základnými znalosťami z Photoshopu…
(…áno, alebo s ním. 🤷🏻♀️ )
V každom prípade, tí, ktorí chcú ďalej rásť, hľadajú spôsoby, ako tvoriť komplexnejšie zadania. Náš hlavný dizajnér začínal s jednoduchými príspevkami pre Facebook. Dnes, na konci svojej kariéry v BRICKS Agency, vie pripraviť kompletnú vizuálnu identitu, spraviť tlačiarovi podklady pre visiaci banner či pojazdný foodtruck (existujú aj nepojazdné foodtrucky? 🤔), pripraviť úchvatnú prezentáciu pre klienta alebo nadizajnovať dizajnovo aktuálny a UX prívetivý web pre desktop aj mobil.
Predpokladom pre to je, že títo ľudia majú stále otvorenú myseľ a hľadajú spôsoby, akými by sa zadanie dalo zrealizovať – nie to, prečo to aj tak nepôjde a neoplatí sa do toho púšťať. Nie je tajomstvom, že viaceré naše úspešné projekty začali tak, že sme boli postavení pred zadanie, o ktoré sme nikdy predtým nezavadili, ale pobili sme sa s ním najlepšie, ako sme vedeli – a začaté spolupráce trvajú dodnes. 💪
Vieme, o čom hovoríme.
Na svete sú len dva typy grafikov. Jedni si pri pohľade na tento obrázok povedali: „Presne tak, nikto ma nevie doceniť, každý len niečo chce a potom si to nevážia, nikoho nezaujíma, ako to chcem urobiť ja, každý by to chcel zadarmo“. 😔
Druhý typ sa na tomto obrázku zasmeje a povie si: „To je presne ono, to dáme do blogu!“ 😀
Nie je tajomstvom, že údel grafika v agentúre je tanec s časom. A nie každý dokáže v takomto prostredí fungovať. Sú však ľudia, ktorým dynamické zadania vyhovujú, dokonca ich poháňajú. Naučia ťa totiž lepšie si zadeliť čas, zrozumiteľnejšie komunikovať, dostať do ruky niektoré jednoduché úpravy – a zrazu sa nenazdáš a to, čo ti pred pár mesiacmi trvalo hodinu, dnes zvládneš za 8 minút (true story, bro!).
Predpokladom turbo grafika je, že sa na boj s časom nepozerá ako na nepriazeň osudu, ale ako na hru, ktorá je s týmto povolaním spojená. Zatiaľ sme mali vždy šťastie na grafikov, ktorí patrili do onej druhej skupiny a občasná práca s termínmi natesno pre nich bola výzvou v duchu: „Síce sa to stihnúť nedá, ale ja to stihnem – a medzitým si ešte spravím cereálie!“ 🥣
Last butt not least, kvalitný grafik MUSÍ BYŤ ČLOVEKOM KOMUNIKÁCIE. Za celé tie roky sme sa naučili, že klient pri agentúre nehľadá iba pritakávanie a ustavičné zapracovanie zmien, ktoré navrhne.
Klient potrebuje počuť názor odborníka. Ak ho nepočuje, môže dokonca začať pochybovať o tom, že pracuje s ľuďmi, ktorí svojmu odboru rozumejú. Ak vám predsa nadiktuje všetko od A po Z a vy to bez pripomienok zapracujete, tak je v tejto oblasti prinajmenšom rovnako dobrý ako vy. A prečo by si mal platiť niekoho, kto nevie nič viac ako on sám?
A kvalitný grafik má dostatok sebavedomia, aby vám povedal svoj názor. Samozrejme, všetko slušne a s úctou. Niekedy si musí svoju prácu a tvorbu obhájiť pred kolegami a dokonca ich v niektorých veciach aj vzdelať, ak niektorým veciam nerozumejú.
Každý má dnes na všetko svoj názor, tak prečo by práve grafik nemal mať? 🤷♀️
Neviem, či to bolo vidieť, ale snažil som sa opísať kvalitného grafika ako toho, ktorý nemusí nevyhnutne vedieť zázraky, ale musí mať chuť učiť sa, komunikovať, pracovať v tíme, zniesť pár kanadských žartíkov od kolegov, prispieť eurom-dvomi na darček ku kolegovým narodkám, veľa sa smiať, sem-tam potiahnuť (v práci, samozrejme!) alebo zahrať firemný futbal. Lebo takého hľadáme!
Ak máš roky praxe, Adobe pre teba nie je iba slovo ale životný štýl a farbu svojich tričiek vieš naspamäť v hexa kóde, RGB, CMYKu aj v Pantonke, tak ťa tu čaká prázdna stolička.
Možno sa necítiš byť senior (resp. teda turbo grafik) ale skôr mladšia šťuka v rybníku, ktorá sa rada učí a dobre sa cíti medzi kolegami, ktorí sa doberajú, určite nám teda tiež pošli nejaké to portfolko! Ak sa nám zaľúbiš, pošleme ti nejaké zadanie a keď ho spravíš, dáme kávu. A možno dohodneme nástup. 🤝
Ak máš záujem, napíš na peter@bricksagency.sk, prihoď tam životopis a portfólio – čím obsažnejšie, tým lepšie. A napíš nám čosi aj o tom, prečo by si chcel pracovať práve v reklamke, kde je život tak dynamický.
Tešíme sa na pohovor. 🪂
P.S. Baška, budeš riadne chýbať! ❤️