Teplická cesta 2, Poprad
Priemyselný obvod – Západ
Keď sa vás niekedy v budúcnosti šéf opýta, čo vás vaša práca naučila počas doby, odkedy ste nastúpili, neodpovedajte mu hneď. Musíte za tým tušiť pascu. 🕳🚶🏻♀️ Ak poviete, že veľmi veľa (ako som to spravila ja), môže sa stať, že vám o tom dá napísať blog.
Nevadí, zvládneme.
Najprv však poviem, že pôvodnou pozíciou, na ktorú som nastúpila, bol projektový manažér pre programátorské oddelenie. Bolo tam super, ale na môj vkus sa tam málo rozprávalo – kto ma pozná, vie. 🤷🏻♀️
Po niekoľkých týždňoch sa uvoľnila pozícia social media managera a dostala som ponuku zmeniť sféru pôsobenia. Vzala som ju – a zvyšok je história.
Dobu, keď sme Facebook a Instagram považovali za druhotriedne médiá, máme za sebou. Ešte stále však nemáme za sebou dobu, keď si vás kamoši pri pivku doberajú a pýtajú sa vás, či vás scrollovanie Facebooku uživí.
Keď sa ale na takého kamoša pozriete ostrým očkom 👁 a opýtate sa ho, či svoj ešopík boostuje cez Business Manager alebo cez klasické rozhranie, či má nasadený pixel a aký traffic má podľa akvizície zo sociálnych sietí, hneď sa mu pivko vyleje nosom 🍺 a nevie, kam by sa díval. Do mobilu nemôže, lebo sa ho opýtam, či sa hrá s fejsbúkom.
Ja mu dám!
Žartujem!
Kamaráti ma poznajú a vedia, že sa s nimi rada na túto tému trochu popodpichujem. 🔪 Práca social media managera je však oveľa širšou záležitosťou než by sa mohlo zdať. Spísala som preto 6 rôznych pozícií, ktoré som sa v rámci tejto pozície naučila vykonávať.
Nádych, výdych, ideme.
Samotná príprava príspevkov na sociálne siete je to, čo si väčšina ľudí pod pojmom „social media manager“ predstaví. Táto práca však tvorí iba približne 30 % z jeho pracovnej náplne. Ešte predtým je zo socialistu trochu stratég, ktorý navrhuje, akým spôsobom sa pustiť do brandingu značky, aké témy budú mať jednotlivé príspevky, ako často a v akom čase pôjdu a pod.
Social media manager je (aspoň u nás) človek, ktorý rozumie všetkým tým zložitým malým nastaveniam, trackovacím kódom, stratégiám cenových ponúk a podobným veciam. Je dosť pravdepodobné, že aj profil vašej obľúbenej značky spravuje práve takáto osoba.
Sociálne siete k nám prehovárajú predovšetkým prostredníctvom vizuálu a prostredníctvom textu. A obe tieto veci ovplyvňujú to, či produkt vašej práce dokáže zaujať sledujúceho a odovzdať mu posolstvo. Zdatný SMM musí byť teda aj dobrý copywriter (resp. teda textár).
Musí vedieť vycítiť, aký jazyk je danej cieľovej skupine natoľko príjemný, aby sa s ním dokázala stotožniť. Možno si hovoríte, že písanie vám nejde, takže by ste sa uchytili. Overenou pravdou však je, že dobré písanie je predovšetkým o zručnosti a čím častejšie píšete, tým lepší v tom ste.
A na záver nesmieme zabudnúť aj na to, že tak, ako každý dobrý copywriter, aj „socialista“ musí mať zmáknutú gramatiku a štylistiku!
Social media manager musí byť tímový hráč – no niekedy nestačí nestačí iba to. Prácu ostatných členov tímu musí vedieť dobre zorganizovať, rozdať úlohy a dohliadať na ich dodržiavanie. Najlepší projekt je totiž iba ten, ktorý sa úspešne dotiahne dokonca. 🤫
Socialista má pod palcom napríklad grafika, ktorý očakáva presné zadanie. Niekedy, keď pripravujete väčšiu kampaň, si musíte veci odkomunikovať aj s programátorom. Musíte dodržať všetky termíny a zabezpečiť výstupy v očakávanej kvalite. Pri komunikácii s ostatnými členmi tímu, ktorí „pre vás pracujú“ je pritom žiadúce, aby ste si osvojili aj určitú etiketu komunikácie.
Nikde na svete som neprosila a neďakovala toľko ako u nás na firme. Špeciálne grafikovi. 👨🎨
Pracovať v reklamnej agentúre je tímová práca a úspech sa nedá sa budovať úspech bez toho, aby nezapadali všetky časti skladačky. 🤝
Čím by bol náš svet bez pravidiel? Rovnako tak aj svet Facebooku (a všeobecne sociálnych sietí) má svoje pravidlá, ktoré sa musia dodržiavať. Inak by sa váš účet, business účet vašej agentúry alebo vášho klienta mohol poľahky zmiznúť v nenávratne. A udobrovanie s Facebookom nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať.
Socialista preto musí mať naštudované pravidlá, ktorými sa riadiť pri publikovaní príspevkov a spúšťaní reklám. Aby to ale nebolo také jednoduché, aj tieto pravidlá sa menia a preto aj v tejto oblasti ostáva socialista večným študentom.
Tak, ako to spomenul náš tímlíder Peťo v predchádzajúcom blogu, komunikačné zručnosti sú vecou, ktorá má najväčšiu váhu, keď prijímame nového človeka. Môžete sa totiž naučiť zvládnuť akýkoľvek systém a nástroj, ale ak neviete komunikovať, nebude to fungovať ani v tíme, ani vo vzťahu ku klientovi.
Dôvera je základom našej práce. Pri komunikácii s nami musí mať klient pocit, že sa o nás môže oprieť a že vieme, čo robíme – dokonca aj vtedy, keď mu hovoríme, že niečo, čo navrhol, nie je dobrý nápad.
Na pozícii SMM sa veľkou pravdepodobnosťou stanete sa opäť študentom, ktorý si svojich klientov, ich služby a produkty musí naštudovať, aby vedel, o čom komunikuje.
Neprejdú ani dva mesiace a vy už viete presne povedať, ako prebieha operácia mäkkej časti nosa a ako dlho má trvať rekonvalescencia. Viete, aké rôzne tvary má mať kytica, ktoré kvety sa hodia na svadby, na jesennú kyticu alebo ako sa starať o machový obraz. Alebo sa vám stane, že sa pri fotení pre klienta ocitnete oblečený od hlavy po päty v hygienickom skafandri a stojíte na operačnej sále, kde prebieha reálny zákrok.
Ako ďalej popísať prácu social media managera a ako ho spoznáte? Je to obyčajný smrteľník, ktorý ale oplýva neutíchajúcim nadšením (asi zo všetkého), zvedavosťou a zmyslom pre poriadok a humor. Veľa číta, veľa píše a potrebuje veľa a kvalitne oddychovať, aby nevyhorel, ale ostal zapálený pre svoju prácu.
Takí sme, my chrliči nápadov, ktorí celý deň sedia na Facebooku. ✌️